Najczęstsze usterki występujące w lewarkach samochodowych
Lewarki samochodowe są nieocenioną pomocą zarówno podczas napraw warsztatowych, jak i w razie awarii w terenie. Miejsce dla niewielkiego podnośnika warto wygospodarować więc nie tylko w garażu, ale także w bagażniku. Lewarki pomagają w usuwaniu awarii, jednak same również czasami mogą przestać prawidłowo działać. Na szczęście w większości przypadków wystarczy wykonać proste prace konserwacyjne, by urządzenie powróciło do pełnej sprawności.
Co zrobić, jeśli lewarek nie podnosi płynnie auta?
Jedna z najczęstszych awarii lewarków hydraulicznych polega na tym, że urządzenie w ogóle nie podnosi ładunku (samoczynnie opada) lub podnosi go niewielkimi, skokowymi ruchami. W takim przypadku należy przede wszystkim sprawdzić poziom oleju – najprawdopodobniej po dolaniu oleju (koniecznie przeznaczonego do tego rodzaju urządzeń) do poziomu zalecanego przez producenta lewarek ponownie zacznie dobrze działać. Niektórzy producenci rekomendują wymianę oleju raz na trzy lata, nawet jeśli lewarek wciąż pracuje wydajnie. Odwrotny problem – czyli zablokowanie się podnośnika i brak możliwości opuszczenia ładunku – może być spowodowany przepełnieniem zbiornika oleju (wystarczy odlać nadmiar).
Uszkodzenie uszczelniaczy hydraulicznych jest częstą przyczyną awarii lewarków. Uszczelniacze te mają za zadanie zapobiegać wyciekowi oleju hydraulicznego z cylindra podnośnika. W przypadku ich uszkodzenia może dojść do obniżenia ciśnienia w układzie hydraulicznym, co skutkuje utratą siły unoszącej lub opadaniem podnośnika pod obciążeniem.
Inną przyczyną usterki związanej z nieprawidłowym podnoszeniem może być zapowietrzenie mechanizmu. Czasami w układzie hydraulicznym kumulują się pęcherzyki powietrza, co objawia się głównie sprężynującą, nieefektywną pracą podnośnika. Urządzenie warto odpowietrzyć także przed pierwszym użyciem.
Przeprowadzenie takiego zabiegu nie jest trudne – np. właściciele lewarków typu żaba muszą otworzyć zawór odpowietrzający, a następnie wykonać kilka ruchów dźwignią. Zawsze trzeba uważać, by przypadkiem nie uszkodzić innych części urządzenia, w tym zwłaszcza korka wlewu oleju. Kolejnym krokiem jest upewnienie się, że zawór nie jest zabrudzony i nie wymaga poprawy uszczelnienia. Po dokręceniu zaworu problemy z podnoszeniem powinny ustąpić.
Niewłaściwa praca zaworu zwrotnego
Zawór zwrotny w lewarku samochodowym ma za zadanie utrzymanie ciśnienia w układzie hydraulicznym podczas podnoszenia pojazdu. Jeśli zawór ten nie działa prawidłowo, może dojść do opadania podnośnika pod obciążeniem lub braku możliwości uniesienia pojazdu.
Aby sprawdzić, czy zawór zwrotny działa prawidłowo, należy podnieść podnośnik bez obciążenia i zablokować go w pozycji unoszącej. Jeśli podnośnik opada, oznacza to, że zawór zwrotny nie działa prawidłowo i wymaga naprawy lub wymiany.
Konserwacja lewarków samochodowych
Kłopotom z lewarkami można w dużej mierze zapobiec dzięki przestrzeganiu podstawowych zasad związanych z obsługą, przechowywaniem i konserwacją urządzeń. Lewarki typu żaba i podnośniki butelkowe mogą służyć bezawaryjnie przez lata, pod warunkiem że będą używane zgodnie z przeznaczeniem (przestrzeganie dopuszczalnego udźwigu) i serwisowane według instrukcji producenta.
Wiele usterek, w tym m.in. problemów z umieszczeniem na najniższym poziomie siodełka w lewarkach typu żaba, można uniknąć poprzez regularną konserwację polegającą na czyszczeniu i smarowaniu wszystkich elementów ruchomych. Jeśli podnośnik hydrauliczny jest intensywnie eksploatowany, smarowanie należy przeprowadzać nawet raz w tygodniu.
Zanieczyszczenie układu hydraulicznego
Kolejnym częstym problemem związanym z lewarkami samochodowymi jest zanieczyszczenie układu hydraulicznego. Zanieczyszczenia te mogą powodować opóźnienia w działaniu podnośnika, a nawet całkowite zablokowanie mechanizmu unoszącego. Aby temu zapobiec, należy regularnie kontrolować stan oleju hydraulicznego oraz czyścić układ hydrauliczny.
W przypadku stwierdzenia zanieczyszczeń w oleju konieczne będzie jego wymienienie oraz przepłukanie całego układu hydraulicznego. Warto również sprawdzić stan filtrów hydraulicznych i wymienić je w razie potrzeby.
Zużycie elementów mechanicznych
Lewarki samochodowe są urządzeniami mechanicznymi, które ulegają naturalnemu zużyciu w trakcie eksploatacji. Zużycie elementów takich jak śruby, nakrętki czy łożyska może prowadzić do utraty stabilności podnośnika oraz obniżenia jego wydajności.
Aby zapobiec awariom wynikającym z zużycia elementów mechanicznych, warto regularnie kontrolować stan tych części oraz dokonywać ich wymiany w razie potrzeby. W przypadku stwierdzenia luzów czy nadmiernego zużycia elementów konieczna będzie ich wymiana na nowe.
Utrzymywanie lewarka w świetnym stanie technicznym powinno być priorytetem każdego mechanika – zarówno amatora, jak i profesjonalisty. Usunięcia najczęstszych usterek i wykonania podstawowej konserwacji można podjąć się samodzielnie (urządzenie trzeba odesłać do serwisu w przypadku poważniejszych awarii lub braku efektu mimo zastosowania powyższych wskazówek). Nieprawidłowo działający lewarek nie tylko spowalnia pracę, ale stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia i życia mechaników. Nie warto ryzykować – lepiej zadbać o swoje bezpieczeństwo i zawsze przed przystąpieniem do naprawy upewnić się, że lewarek pracuje bez zarzutu.