Jakie podnośniki wykorzystuje się w kolejnictwie?
Kolejnictwo to pojęcie dość szerokie, które obejmuje nie tylko służby związane z pracą kolei, ale także zakłady produkcyjne. Jak można się domyślić, sprzęt wykorzystywany w takich miejscach jest dość specyficzny. Zestawy trakcyjne i ich poszczególne elementy są bardzo ciężkie, dlatego do ich przenoszenia wykorzystuje się podnośniki kolejowe. Co to takiego? Otóż są to specjalistyczne rodzaje urządzeń dźwignicowych, które na tle innego sprzętu z tej grupy wyróżniają się solidną konstrukcją i łatwością obsługi. Służą przenoszeniu i przesuwaniu bardzo ciężkiego ładunku, a wszystko to przy użyciu minimalnej siły.
Podnośniki kolejowe są urządzeniami, które wykorzystuje się do podnoszenia i obniżania wagonów kolejowych, lokomotyw oraz innych ciężkich przedmiotów, takich jak maszyny i sprzęt. Są one szeroko stosowane w przemyśle kolejowym, a także w innych branżach, takich jak przemysł stoczniowy, budowlany i transportowy. Wyróżniamy różnego rodzaju urządzenia dźwignicowe tego typu, z czego najpopularniejsze to podnośniki kolejowe korbowe. Przydają się w trakcie napraw kolejowych i nie tylko. Mają udźwig od 1,5 do 25 ton, co czyni z nich sprzęt o wszechstronnym zastosowaniu.
Wymagania stawiane podnośnikom korbowym
Nowoczesne podnośniki kolejowe korbowe torowe muszą doskonale sprawdzać się w trudnych i wymagających warunkach. Zwykle ważą od kilkunastu do kilkudziesięciu kilogramów, a przy tym są w stanie przenosić ładunku przekraczające masę 20 ton. W związku z tym często wykorzystywane są w pracy w terenie. Podnośniki korbowe nie potrzebują źródła zasilania, ponieważ są w pełni obsługiwane ręcznie. Oprócz tego do dźwigania nie jest konieczny pełen obrót mechanizmu. Aby zapewnić bezpieczną pracę operatora muszą posiadać zapadki zabezpieczające, które pomagają kontrolować opuszczanie.